Plugg och bilder

Borde egentligen plugga just nu, men gav upp alldeles nyligen för att istället sura på nät vågorna. Så vad har hänt här i Tilburg? Inte mycket som vanligt, förutom att jag precis har insett att pass förnyelse i andra länder är galet dyrt. Måste nämligen förnya mitt inför resan till Amerika land i sommar och det måste vara nytt i Mars så jag hinner inte göra det hemma. Det kostar nämligen inte mindre än 1400 svenska riksdaler hos utlands ambassader. Härligt!

Annars så är det mest stor plugg inför tentor nästa vecka som gäller, i ämnena Europeisk historia och Business and Social sciences. Några i klassen har en liten studiegrupp ihop, men jag vet inte hur pass effektiv den verkligen är, det blev mest diskussion idag angående Augustus bidrag till Romanska riket. Känner att vi kanske borde bredda våra vyer, men så blir det oftast när man är för många som ska samarbeta (kanske inte just att man diskuterar Augustus, men att det tar för lång tid på oviktiga detaljer). Men jag tror att det kommer gå bra, är inte särskilt nervös än, vilket man kanske borde vara…

Idag var förövrigt första riktiga vårdagen här i Holland med över 10 grader och strålande solsken, vilket jag firade med en joggingtur med Lars och satt i solskenet ett tag! Dags att dra fram vårkläderna!

Det var nog allt jag har att meddela för ögonblicket.

Lite bilder från helgen kommer här, och så får ni ha en trevlig tisdagskväll!

Först en liten bild på Lars i mitt rum!

Sen en liten bild på mig i mitt rum
Cosima, Hasse (hennes pojkvän) och jag hade en liten kräftskiva! :)
Dam-square i Amsterdam, där vi gick på fin museeum
Irene (den spanska tjejen) inne i museeumet
Cosima och Irene, igen på museeum tur, med gratis audioguider!
Den lite turistiga bilden
Lite vårlökar, igen turistbild, haha
Jag och Cosima tog oss till ett litet Brunchställe, mycke trevligt
Amsterdam
Öh, igen Amsterdam :P
:D
Cosima utanför museeum vid Dam-square, vilket inte ser mycket ut för dagn, men som var jättetrevligt!
Och så en sista bild på mig, eftersom jag antar att ni saknar att se mitt vackra ansikte.

Hej på er!

Amsterdam!

Hej hej,

Ligger vid skrivandets stund och tittar på Willy Wonka and the Chocolate Factory från 1971, och den är rätt trevlig. Håller på att titta igenom filmer från 1001 filmer man ska se innan man dör och denna är en av dem. Nå, det var inte riktigt det jag skulle skriva om, utan tänkte rapportera om min helg i Amsterdam!

Irene, en trevlig Spansk tjej i min klass som är jättetrevlig, hade besök av vänner, som alla skulle iväg till Amsterdam över helgen, och jag och Cosima (hon som bodde i samma lägenhet tills hennes Danske karl flyttade hit i Januari) blev inbjudna och således vart det en helg i Nederländernas huvudstad.

Som den med framförsikt så hade jag lyckats skaffa mig ett tågkort innan torsdags (då vi åkte) och köpt abonnemang för 500 kronor så att jag får åka tåg med 40% rabatt! Detta betyder att det bara kostar 90 kronor att komma dit! Återigen, detta var inte riktigt heller det viktiga…

Vi kom dit på kvällen i torsdags och åkte till hostelet som bara kostafe 15 euro per natt och låg vid museumplein, vilket är relativt nära centrum. När vi hade checkat så gick vi ut på stan, vandrade runt upplysta broar och kanaler och hoppade lite från bar till bar, mycket trevlig kväll! Fredagen spenderade jag och Cosima strosande runt i stan medans spanjorerna lånade cyklar. Eftersom jag och Cosima varit där förut, och för att de inte ville spendera pengar på samma saker som vi riktigt så slöt vi inte upp förräns senare på kvällen när vi lagade mat på hostelet. Tyvärr så ville inte Irenes vänner följa med ut på kvällen, utan de ville sitta på rummet och drick öl (eftersom de var panka) så Jag, Irene och Cosima letade oss fram till en liten bluse bar med live musik och hade det väldigt trevligt den kvällen också! Idag var vi på museum, ett som ligger vi Dam square, som heter Koningen Palace. Det var verkligen något att rekommendera! Palatset, som förut var stadshus, hade en jättespännande historia och otroligt vacker. Gratis Audioguide ingick så va vandrade runt i underbara rum hela eftermiddagen lysnandes på historier från svunna tider. Alltså helt i min smak…

Sen var det dags att åka hem, och glad men trött landade jag här hemma vid fyra tiden och har ätit, kollat film och städat sen dess.

Ska försöka uppdatera mer regelbundet i framtiden, och kanske lägger upp lite bilder från helgen då också :)