Toronto omgång ett!

Hej vänner!

I helgen så var jag och delar av det otroligt stora och trevliga utbytesstudentgänget i Toronto och slog runt. Själva meningen med turen var att gå på nöjesfältet Canada's Wonderland, men vi hann med lite turistande ändå. Vi började med att promenera igenom denna stor stad som påminner mig om ett trevligare, renare och mindre turistigt New York (väldigt bra intryck alltså)! Jag kom på en annan buss än resten av gänget då jag hade ett möte, men hör och häpnad: vi sprang på varandra av en slump på väg till respektive hostel! Världen kan vara så liten och så stor på samma gång, man slutas aldrig förundras.

Det var dessa fyra som också hade bokat in sig på hostel i närheten av Chinatown/Kensington, (fv. Amy, Megan, Jess, Chris) och vi promenerade genom stan för att möta upp resten vid CN tower.

Vi hittade detta magnifikt höga torn (oklart för mig vad det är till för. Skulle kunna googla det, men jag gjorde inte det).
Meg med en älg... (varför det var en älg inne i tornet fick vi inte heller ngn förklaring för, men det blev en fin bild i alla fall)
Fick en alldeles underbar vy över Toronto som ligger så fint vid vattnet, och solnedgången skadade in heller.
Vi vandrade runt uppe i tornet och beundrade utsikten ett bra tag...
Sen hade de ett glasgolv. Kan erkänna att det var en aning nervigt att stå på det, men jag vågade mig ut...
Satt till och med!
En bild av hela gänget! (fv. Nicole, Megan, Amy, Jess, Chris, Tara, undre raden fv. Nick, jag, Eve)
Samma torn fast en bit bort och lite senare
Hamnade på Dundas Square, Torontos version av Times Square (Nick Megan och Jess)
Jag och Nick på en takterrass där vi intog middag, med lite skyline där i bakgrunden
Coolaste bilen utanför mitt hostel
Lördagen, då vi tog oss till Wonderland. Jag, Eve, Tara, och Nicole var lite för ivriga och kom ca. 45 minuter innan de öppnade portarna så vi hann med lite bilder... Super exalterad!
En av många galna bergochdalbanor. Jag hade så galet roligt hela dagen, kan inte ens minnas när jag var på ett nöjesfält innan - och jag älskar nöjesfält! Så himla roligt!!
En gruppbild med alla utom Nick som skulle träffa vänner i Toronto den dagen. fv Tara, Amy, Megan, Jess, Chris, Eve, Nicole och så jag då.
Avslutar uppdateringen med en kanske inte så bra bild, men det var en av de enda som jag tog på söndagen. Det andra åkte hem på lördagen efter Wonderland, men jag tog mig lite ensam tid och stannade ensam en natt till och njöt av Royal Ontario Museeum, upptäckte tunnelbanesystemet, hittade en fenomenal shopping gata med bara andrahands affärer, vartefter jag åt en mycket trevlig lunch i solen i vad som kändes som en trädgård (det var ett bostadshus ombyggt till ett café med en liten uteservering) och vandrade genom Kensington market där jag köpte mig 3 Agatha Christie romaner och var väldigt nöjd med helgen när jag satte mig på bussen hem mot Waterloo!

I helgen ska vi till Niagara Fallen så ni kan vänta er en drös bilder från den resan snarast!

Puss!

Bilmässa

Hade en alldelese ypperlig dag för ett litet tag sedan, och tog lite fina kort som jag tänkte dela med mig av. Då jag enbart skulle till bokhandeln för att inhandla en turistbok (över Kanada) och stötte på en veteranbilmässa! Sjukt fina bilar, och när jag och Sadie kollat färdigt på alla bilar (hela Kingsstreet, som är lååång var fylld), vart vi törstiga och hungriga, vilket resulterade i en "paddle" med minibryggeri öl och burgare. Om ni trodde att microbryggeri var den nya histergrejjen i Sthlm/Amsterdam så kan jag informera er om att här är det så stort att det hunnit bli mainstream. Vart du än går så har du 75 olika microbryggeri märken, vi har två bryggeri på gångavstånd från där vi bor! Gött!

Ikväll blir det beerpong och utgång eftersom en av de brittiska tjejerna, Amy fyller år, så vi får dela med oss av det imorgon, och självklart så kommer jag berätta om den underbara helgen i Toronto!

Gulle!
!
Sadie och öl "paddeln"

Återkommer snarast!

Bonfire

Efter en utekväll häromdagen så blev vi inbjudna på en efterfest och vad som, tydligen, är jättekanadensiskt: bonfire, dvs en brasa. Vi frågade oss all om icke detta är en rätt global förekomst, men Kanadensarna insisterade på att detta är deras tradition. Vi tog dem för deras ord och jorå: Finfin brasa, men jag är fortfarande övertygad om att detta en världsomspännande sak. Det absolut roligaste/oroväckande som hände denna kväll var dock att en tjej frågade mig och en annan om vi någonsin hade sett eld förut.

Låt mig bara ge er en liten stund att låta denna fråga sjunka in. Japp, hon frågade om vi hade sett eld. Eld. Början på civisationen. Nej, vi fick aldrig det i Europa, Columbus uppfan den när han kom till det lovande landet. Ack man upphörs aldrig förvånas. En bild på the bonfire, och så tackar jag för mig för denna gång.